Tuesday, December 25, 2012

Biawak yang beriman(PELIK TAPI BENAR)

Assalamualaikum...Hari ini ana nak ceritakan satu cerita tentang biawak yang beriman...

Diriwayatkan oleh Ibn khathir dalam al-Bidayah wan - nihayah bahawa al-baihaqiy menceritakan dari Abu mansur Ahmad bin Ali al-damghaniy dari daerah Namin di Baihaq ,dalam sebuah kisah yang disampaikan dari Umar r.a:

Rasulullah sedang berjalan bersama dengan sekumpulan para sahabat, tiba-tiba datang seorang Arb Badwi dari bani Sulaim ke hadapan Rasulullah.beliau membawa bersamanya seekor biawak padang pasir yang ditangkapnya , dan bercadang untui membakar haiwan itu untuk dimakan.

Melihat ramai yang berjalan itu, beliau tertarik untuk mendekati dan bertanya siapakah gerangan yang sedang mereka iringi. Apabila diberitahu bahawa mereka sedang mengiri nabi, maka dia terus mendekati nabi lantas berkata: 'Demi tuhan Lata dan Uzza, tiadalah sesuatu yangterdapat di alam ini yang lebih kubenci daripadamu  wahai Muhammad! kalaulah tidak kerana kaumku memanggilku dengan panggilan yang tergesa-gesa, tentulah aku sudah memenggal kepalamu lalu aku dapat menggembirakan hatiku dan hati semua manusia yang berkulit hitam , putih dan merah serta selainnya!

umar al-khattab menjadi marah lalu bangkit dan berkata: "wahai nabi !! biarlah saya mengakhiri hidunya...!!!"
nabi s.a.w tenang menjawab permintaan umar: , Wahai umar tidakkah engkau tahu bahawa orang yang lemah lembut itu hampit diangkat menjadi nabi?"

nabi kemudiannya berkata kepada Arab badwi : " Apa yang menyebabkan engkau berkata demikian?sepatutnya engkau menghormatikudalam perhimpunan bersama sahabat-sahabatku!!!"

Arab badwi itu tidak mahu menglah lalu berkata:" demi tuhan latta dan Uzza!! aku takkan beriman kepadamu hai Muhammad hinggalah biawak ini beriman kepadamua,"katanya sambil mengeluarkan biawak itu ke hadapan Nabi s.a.w.

nabi muhammad memanggil biawak itu, . kedengaran biawak itu menjawab dalam bahasa arab yang boleh didengari dan difahami oleh semua orang yang berada disitu."ya wahai Nabi s.a.w.

nabi bertanya kepada siapakah engkau beriman? jawab biawak itu: " Saya  beriman kepada tuhan yang berda di langit , di bumi itulah kekuasaannya , dan dilautan itulah jalannya, dan disyurga itu rahmatnya, dan dalam neraka itu azabnya..

Tanya nabi lagi kepada biawak: aku ini siapa wahai biawak?

Jawab si biawak: Tuanadalah utusan allah,yang memiliki sekalian alam ! Amatlah beruntung orang yang mendokong perjuangan tuan dan amatlah binasa bagi orang yang mendustakan tuan!!

mendengar kata-kata biawak itu arab Badwi itu lantas berkata: Wahai muhammad !! sebelum ini engkau merupakan orang yang paling aku benci , tetapi hari ini engkau adalah orang yang paling aku kasihi berbanding dengan bapaku dan diriku sendiri..kemudian beliau mengucapdua kalimah shahadah...

ok..sampai sini sahaja ...wassalam..

No comments:

Post a Comment