Wednesday, December 5, 2012

BELATUK.......(KISAH HUD-HUD)..

Assalamualaikum...Hari ini ana nak cerita kan pada korang kisah Hud-Hud pada zaman Nabi Sulaiman a.s. Seperti yang kita semua tahu Nabi Sulaiman ini telah diberi mukjizat oleh allah iaitu beliau boleh berbicara dengan haiwan dan jin.. Tapi hari ini ana bukan nak cerita pasal Nabi Sulaiman, tetapi ana nak cerita pasal burung belatuk( hud-hud) pada zaman Nabi Sulaiman..

Kisah Hud-Hud Pada Zaman Nabi Sulaiman a.s.

Ketika itu, semua angkatan tentera nabi sulaiman a.s. baik binatang, jin, dan manusia semuanya ada di situ.Kecuali Hud-Hud.. Dia terbang kelelahan pulang. Pulang-pulang saja, terus ditanya oleh Nabi Sulaiman kenapa dia lambat?.

Lantas diceritakannya , dia terbang hingga ke sebuah negeri bernama Saba'. Semua penduduknya menyembah matahari termasuk rajanya, seorang perempuan yang bernama Balqis. Terpancar kepimpinan mulia Nabi Sulaiman yang tidak menghukum sebelum mendengar penjelasan. Dan terpancar kejujuran dan kegigihan Hud-Hud untuk menyampaikan apa yang dilihatnya. Akhirnya, Puteri Balqis memeluk agama yang dianuti Nabi Sulaiman kerana sikap Hud-Hud itu.

Kalaulah hud-hud itu manusia beruntungnya dia kerana dia menyebabkan seorang raja dan seluruh penduduk negeri Saba' memeluk islam. Besarnya jasa Hud-hud yang cuma seekor burung...

ok..Cuma ini sahaja yang ana nak share ngan korang semua...Maklumat ini ana dapat dari hasil pembacaan buku yang ana baca semalam..in sha allah nanti ana share lagi ape2 maklumat yang ana baca untuk korang semua...Bye... wassalam..

No comments:

Post a Comment