Saturday, November 24, 2012

Ujian, Masalah, Dugaan..

Assalamualaikum...Semua...Ana nak cakap pasal ujian atau sewaktu dengannya..

Semua manusia tak boleh lari dengan ujian yang telah ditentukan oleh allah..Memang semua manusia akan ada ujian yang mereka perlu hadapi..Samaada mudah atau sukar.. Allah turunkan ujian mengikut kemampuan kita..Segala dugaan dan masalah yang ada dalam hidup kita adalah ujian daripada allah untuk mengampunkan segala dosa-dosa kita..

Tak semestinya orang yang susah sahaja yang ada masalah..Orang yang senang juga akan mempunyai masalah..Diantara masalah orang yang susah dan juga senang ialah..:  Masalah orang susah ialah untuk mendapatkan duit untuk menyara kehidupan mereka.. Dugaan bagi orang yang senang pula ialah mereka perlu menahan nafsu mereka daripada terus menguasai diri mereka dengan apa yang mereka perolehi., contohnya menahan diri mereka dikuasai oleh sifat bongkak dan juga suka merendahkan orang lain.

Memang kita tak boleh nak elak diri kita daripada menghadapi sebarang ujian.. Apabila kita ditimpa ujian kita hendaklah memperbanyakkan doa dan mendekatkan diri kita kepada allah .Kita hendaklag berdoa supaya allah berkan kita kekuatan dan juga jalan untuk kita selesaikan masalah itu..

Tapi,, janganlah waktu kita susah je kita nak dekatkan diri kepada allah, jangan waktu kita ada masalah je kita betul-betul berdoa siap dengan solat hajat segalanya..Kita hendaklah setiap masa mendekatkan diri kita kepada allah.. Maksud ana bukannya setiap masa kita nak kena duduk atas sejadah solat je..Bukan itu maknanya..Maksud ana kita hendaklah mendirikan solat 5 waktu sehari samalam, selau baca al-quran, selalu berzikir dan membuat amal kebajikan yang lain..

Setakat itu je yang ana boleh kongsi dengan korang semua..Ana harap korang tunggu lagi sebarang post yang ana akan hantar ...ana sayang korang..ok..bye waalaikumussalam..

No comments:

Post a Comment