Thursday, October 18, 2012

Perbezaan Sekolah Berasrama Dan Sekolah Agama Biasa..

Assalamualaikum..

Dah terlalu lama ana tak menulis blog ini..Hari ini tajuk yang ana ingin bicarakan ialah soal  perbezaan diantara maahad tahfiz dan sekolah agama biasa yang ulang-alik dari rumah tu...Ana ingin bicara tentang pengalaman ana selama duduk di Sekolah Rendah Islam Al-Amin Bangi. Maahad Tahfiz Darul Furqan,Pulau Pinang, dan kembali semuala ke Al-amin tetapi bukan sekolah rendah tetapi sekolah menengah..

Bagi ana duduk di asrama menyeronokkan walaupun kita akan merasa bosan dan sebagainya..Tetapi jika telah berpindah ke tempat lain, kita akan teringat semula kenangan yang manis atau pahit selama mana kita nerada di asrama itu...Sekolah yang berasrama boleh mengajar kita hidup berdikari (tidak memerlukan pertolongan orang), pandai basuh baju, pandai menjaga barang sendiri, tidak memilih....Seperti yang ana telah katakan tadi ana pernah berada di Maahad Tahfiz Darul Furqan, Sungai Rusa, Pulau Pinang.Banyak pengalaman yang ana telah peroleh walaupun dalam berbagai cara, perasaan seperti pahit mahupun manis.

Apabila ana meninggalkan Maahad Tahfiz itu dan ana memasuki semula Al-Amin Bangi itu.. Setiap kali ana akan mengingat kembali kenangan-kenangan itu.. Sebenarnya bagi ana sekolah yang berasrama itu sama sahaja seperti sekolah biasa cuma lain sedikit sahaja dari segi persekitaran contoh kawan baru, tempat belajar baru...Mahupun kita mempunyai rakan yang kita benci ketika kite di sekolah itu kita pasti akan mengingatinya... Sehinggan sini sahaja yang ana dapat share...sebenarnya ana nak share banayak lagi tetapi masa tidak mengizinkan...

Ok...bye,...wassalamualaikum..uhibbufillah


No comments:

Post a Comment